KOMEDI AV MISSTAG 2014 / SVENSKA DAGBLADET 2 JULI

Text: William Shakespeare. Översättning: Nina Pontén.
Regi: Stefan Marling. Scenografi: Suzane Crépault.
Scen: Romateatern, Gotland.
Medverkande: Tobias Aspelin, Andreas Nilsson, Karin Kickan Holmberg, Gloria Tapia, Mikaela Hagelberg, Peter Eriksson, Johanna Haglund m fl.

Komedi av misstag - Roma hittar tillbaka

Just när Dromio ska börja brottas med en dörr kommer regnet. En ridå av svarta moln drar över himlen och under en kvart faller en ettrig skur. Så är det med utomhusteater – den utmanar sommaren. Möjligen är det därför vi envist älskar teater utan tak, som en akt av motstånd. Vi hukar oss under vätan, men sitter kvar och väntar ut ovädret. Regnbågen som sedan omfamnar kvällen är vidunderlig.

Komedi av misstag 2014 - Peter Eriksson m fl / Foto: Roland Hejdström

Romateatern gör nu åter en helaftonsföreställning efter en tid av splittring och ekonomiska dispyter – lagom till sitt 25-årsjubileum. Man använder åter klosterruinen som tillgång och mening, inte bara bakgrund. Gruppen gör det genom att spela Shakespeares tidiga pjäs ”Comedy of errors” som här fått en ny, fiffig titel: ”Komedi av misstag” i stället för ”Förväxlingar”. Ett namn som också antyder det allvar stycket rymmer.

Ruinen är omgjord till ett slags Shakespearescen med enkel rekvisita och kläder som är parodiskt antika och moderna på en gång. Här spelas återföreningsdramat om en köpman, dennes tvillingsöner Antifolus och deras tvillingslavar Dromio som clownisk akt. Alla letar efter alla, alla förväxlas med varandra och själva identiteten blir ifrågasatt när nu det dubbla paret bröder ser exakt likadana ut.

Lotta Grut har bearbetat stycket, strukit och lagt till scener från andra Shakespearepjäser. Här får slavarna dela en Julia – vilket leder till konstellationen Dromio och Julia, dock utan balkongscen. Alla möjliga pjäser springer genom uppsättningen. Regissören Stefan Marling är klok nog att dessutom göra tvillingparen mycket olika till sinnelaget. En Antisofus är självgod och lätt sadistisk, brodern mer demokrat. Andreas Nilsson byter inte bara färg på kappan när han hoppar mellan tvillingarna (han spelar båda) utan också humör. En är misogyn så det räcker. Här har publiken att välja sina sympatier.

En regnig tisdag efter premiären är inte den bästa av speldagar. Aktörerna kommer ibland av sig, liksom spelet. Om en vecka kan ändå en fin fars häva sig ur den stundtals glesa tveksamheten. Tobias Aspelin är makalös som Dromio x 2. Han dribblar med repliker, medaktörer och publik. Karin Kickan Holmberg vet hur en sommarkväll ska hanteras liksom frustrationen över en maktfullkomlig äkta man. Det är en fröjd att uppleva hur Mikaela Hagelberg gör en rad biroller. Så har hon också varit med från allra första början.

Shakespeares text är lånad av Plautus – far till all fars. Här står två tusen år av komedi på scenen. Från romartiden. via 1590-tal över Feydeau till i dag. Det är inte dåligt. Roma hittar här tillbaka till sin ursprungliga enkelhet och dessutom den själ av ljus sommarkväll och evighet som klosterruinen andas.

LARS RING

Stäng detta fönster!